Valentyikné Szakál Márta május első vasárnapján, Anyák napján született Budapesten. Gyermekéveit egy Bács– Kiskun megyei községben, az Izsák melletti Ágasegyházán töltötte. Kecskeméti középiskolai tanulmányait követően húsz éven át, a Dél-pesti Vértranszfúziós Állomás munkatársa volt, laborasszisztensként, majd laborvezető asszisztensként dolgozott. Ez idő alatt kötött házasságot, melynek révén került Dabasra.
1990-ben és 1995-ben születtek gyermekeik. Első diplomáját a SOTE Egészségügyi Főiskolai karán, Intézetvezető szakon szerezte, majd elvégezte az Egészségügyi menedzser szakot is. 2001- ben döntött úgy, hogy a mindennapi ingázás helyett Dabason keres állást. Az elhatározás jelentős pályamódosítással járt. A Kossuth Zsuzsanna Szakképző Iskolában helyezkedett el, jelenleg az iskolavezetés tagja, a nevelési terület vezetője. A szakképző iskolában eltöltött évek alatt pedagógiai tanulmányokat folytatott az Eszterházy Károly Főiskola fejlesztőpedagógiai szakirányán, az Eötvös L. Tud. Egyetemen, ahol pedagógia szakos bölcsész, majd pedagógia szakos tanár diplomát szerzett. Emellett számos módszertani továbbképzésen vett részt. Jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetem hallgatója, közoktatás-vezetői szakvizsgára készül. Nélkülözhetetlennek, fontosnak tartja a folyamatos önképzést, az élethosszig tartó tanulást, de gyakran hangoztatja, hogy az „igazi pedagógia” nem sajátítható el a felsőoktatási intézmények előadótermeiben.
Az Ökoiskolai hálózat tagjaként működő szakképző iskola keretei között a környezettudatos nevelés minden lehetséges formáját támogatja. Egyike az új megoldások kezdeményezőinek és a diákok körében olykor népszerűtlen feladatok végrehajtását személyes példamutatással is segíti.
Kedvenc időtöltése a foltvarrás, a népzenehallgatás. Tagja a kistérségi amatőr alkotóművészek közösségének, a közös programok és kiállítások rendszeres résztvevője. Jelenleg az ez év őszi, második önálló kiállítására készül.
El kell mondani, hogy egy fél évtizeddel ezelőtt Magyarországon a közintézményekben még nem volt kultúrája a szelektív hulladékgyűjtésnek és az ehhez kapcsolódó oktató-nevelői munka kiszélesítésének. Intézményünkben a nagy tanulólétszám ellenére igen nehéz megnyerni és bekapcsolni a zömmel majdnem felnőtt diákságot az ezzel kapcsolatos tevékenységbe, hiszen jól tudjuk, a nevelést erre is a kisebb korosztályban kell megkezdeni.
A tanórai és a tanórákon kívüli tevékenységeket is méltó módon népszerűsíti Márta a környezettudatosság jegyében. Fontos kötelező feladatai mellett vállalja a témához kapcsolódó pályázatokban történő részvételt is. Az intézményben Rudas Anita tanárnővel karöltve, nap mint nap azon fáradoznak, hogy élhetőbb, emberbarátabb környezetet teremtsenek az iskola polgárai és látogatói számára. Jelenleg, egy a fenntartható fejlődést népszerűsítő pályázat elbírálására várnak, mely szintén a környezetvédelemmel kapcsolatos.
Nem sok iskola büszkélkedhet Magyarországon napkollektorral és „mini” szélerőművel. Márta ezeken felül személyes megjelenésével is igyekszik népszerűsíteni a környezetvédelmet, ha teheti munkahelyére és a helyi rendezvényekre is kerékpárral érkezik.
Állhatatos, fáradhatatlan munkája alapján egy olyan pedagógust, terület-vezetőt tüntetünk ma ki, aki már több éve aktívan, napi szinten bekapcsolódott a környezettudatos életszemlélet közvetítésébe mind a tanulók mind pedig a tanárok körében.
Képanyagok a díjátadásról