Az 1930-as évektől a magyar autó- és motorsport történetének színes, nemzetközi kitekintésben is jelentős fejezete kötődik Gyón községhez.
Az 5 kilométeres rekordpálya a Budapest-Belgrád nemzetközi főútvonal részeként létesült. A kivételes adottságú, nyílegyenes gyóni betonon kiváló eredmények születtek, sorra dőltek meg a hazai és a nemzetközi gyorsasági rekordok, a külföldi versenyzők Európa-szerte elvitték a gyóni pálya jó hírét. Az első hivatalos versenyre 1934. október 28-án vasárnap került sor. A megnyitóra a Nyugati pályaudvarról két különvonatot indítottak és autókból is több száz rajzott ki a fővárosból, összesen mintegy 5000 néző érkezett Gyónra. Ettől kezdve a kisfalu csendjét a versenyek, a tréningező külföldi versenyzők, a lőerők zaja váltotta fel, melyet még a Göbölyjárásban is jól hallhattak a földjeiken szorgoskodó gyóniak. A magyar és külföldi élversenyzők döntő többsége is visszatérő résztvevője volt a gyóni versenyeknek. A gyóni rekordpálya rövid időn belül az ország büszkeségévé vált és évekig az is maradt.A neves angol motoros, Eric Fernihough az 1936-os rekordnapon járt itt először, de rendszeres visszajáróként egyéni keretek között küzdött Brough Superior JAP motorjával a világcsúcsokért. Azonban 1938. április 23-a balszerencsét hozott a sok magyarbarátot szerző nyurga angolnak, rekordkísérlete tragédiával végződött. Őt joggal nevezhetjük a gyóni pálya, a nemzetközi autó- és motorsport hősi halottjának.
Hetvenöt évvel az első verseny után, amikor már csak nagyon keveset tudunk a gyóni rekordpálya történetéről, a motorsportok szerelmeseinek, nekünk mai gyóniaknak-dabasiaknak, megmaradt az emlékezés lehetősége és felelőssége. Az akkori eredményekre, településünk múltjának erre a sajátos fejezetére most is büszkék lehetünk.
2009. október 10-én emléktáblát avattak Eric Fernihough és a gyóni beton versenyei emlékére.