Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
2024. április 19. péntek
Emma
Holnap: Tivadar, Odett napja lesz

Archív híreink 2012

Az úthálózat állapota, kapubehajtók és útcsatlakozások építése

Az utak állagromlásának megállítása érdekében megkezdődött a városban az útpadkák nyesése és az árkok kiásása. Településrészenként a kritikus utakat vesszük előre, mint például: Berkenye utca, Erkel Ferenc utca, Szőlő utca és a Köztársaság utca.

 Idősebbek emlékezhetnek arra, amikor még csak néhány burkolt út volt a városban. Akkoriban a tulajdonosok eső után a földutakba vájt kocsinyomokat és gödröket elegyengették, a laposabb részekből az árkok irányába kis folyókákat vájtak, így biztosítva az út szárazon tartását. Amikor elkezdtek kiépülni a burkolt utak, sokan örültek, mert a nagy esők idején járművükkel, kerékpárjukkal nem ragadtak bele a sárba.

A közlekedési infrastruktúra fejlesztésére költött a legtöbb pénzt az Önkormányzat az elmúlt 15 évben. Ennek köszönhetően a szilárd burkolatú utak hossza eléri a 100 km-t, értéke pedig a 7 milliárd forintot. Ez a vagyon, ha nem vigyázunk rá, könnyen nagy teherré válik!

A burkolt utak hasonlóan sok törődést igényelnek, mint a földutak. Ha közösen vigyázunk azokra, akkor ez a közös vagyon érték maradhat még sokáig.

A családi házakhoz hasonlóan az utakat is „tatarozni” kell időnként. Ezek a karbantartási munkák pedig közösek! Az önkormányzat javítja a burkolatot, betömi a kátyút, a polgárok pedig egyengetik az útpadkát, karbantartják az árkokat (jogszabályban előírt kötelezettség!). Legalábbis ez lenne az ideális…

Számtalan bejelentés érkezik a kátyús utak miatt. A kátyúk keletkezése nagyrészt a csapadékvíz-elvezetés megoldatlanságára vezethető vissza. Ha nem tud lefolyni az út széléről a víz, akkor idővel ott gödör keletkezik, mely alááztatja az út szélét, bejut az út alapjába, ahol a gépkocsik súlyától az letörik, vagy a téli időszakban felfagyást okoz és összetöredezik.

Ha elfogadjuk az alábbi tanácsokat, akkor remélhetőleg kevesebb bosszúsággal találkozunk a várost járva.

  • Az úttest mellett található az útpadka, mely az út tartozéka, hasonlóan, mint az árok. Ez a kb. 50 cm és 100 cm közötti sáv, mely lehet földes, murvás, vagy akár burkolt is, és mindig az árok irányába lejt. Oda növényt ültetni, tárgyakat elhelyezni nem szabad! Az útpadkát ne töltsék magasabbra, mint az út széle, mert nem tud a víz az árokba belefolyni. Biztosítsák a víz lefolyását az árok irányába!
  • Ne tegyenek növényi hulladékot, falevelet az úttesten vagy útpadkán lévő gödörbe és az árokba, csak homokos kaviccsal, murvával, vagy tiszta földdel töltsék vissza a gödröket! A földárkokat a tél végét követően, vagy ha behordta a szél homokkal, esetleg egy kiadós esőzés után bemosódott, kérjük, állítsák helyre!
  • Az út burkolatának szélétől kb. 2 méteren belül ne ültessenek nagyra növő fát vagy bokrot, csak előzetes egyeztetés után!
  • Az ingatlanon keletkezett csapadékvizet saját portán belül kell elszikkasztani, a közterületre kivezetni csak engedéllyel lehet!

A közterületen végzett munkákhoz, tevékenységekhez engedélyeket szükséges beszereznünk, a munkát megkezdeni csak ezek birtokában lehet!
Ilyen engedély például:
– a közterület-használati engedély – amikor építési anyagot (pl. homok) kívánunk tárolni huzamosabb ideig a közterületen,
– a tulajdonosi hozzájárulás – amikor egy út felbontásához járul hozzá az önkormányzat egy csatornabekötés során,
– fakivágási engedély – amikor közterületen lévő fát kell kivágni, mert az kiszáradt,
– és ilyen, a jelenlegi cikk témája szerinti közútkezelői engedély.

Közútkezelői engedélyt akkor kell kérnünk, amikor saját ingatlanunkon kívül, a közterületen kívánunk építési munkát végezni. Például a járdaépítés, a kapubehajtó építése, a burkolt csapadékvíz elvezető árok, a burkolt úthoz való csatlakozás.

Ezekhez az engedélyekhez – mivel építési munkával járnak – esetenként tervdokumentáció benyújtása is szükséges!

Azon lakosok, akik térburkolattal, betonozással, aszfalttal szabálytalanul építették ki a kapubehajtójukat (az útpadkába beleépítve, az út területére rálejtetve, vagy az ingatlanuk előtt teljesen leburkolva a közterületet), számíthatnak a burkolat visszabontatására, ha az útról a vízelvezetés nem megoldott. Az út szélétől számított 2 méteren belüli sávban lévő szabálytalanságok elsődlegesek, mivel ezek akadályozzák a padkanyesés és ároképítés munkáit. Az újonnan kiásott árkokról fotókat és videofelvételeket készítünk és a karbantartást rendszeresen ellenőrizzük. Aki az árkot betemeti, vagy
nem tartja karban, az jelentős pénzbírságra számíthat.

Szeretnénk, ha tudnák, nem a bírságolás és a csatlakozások felesleges visszabontása a cél. Ismételten kérem, hogy érdeklődjenek a munkálatok előtt, a műszaki megoldásokhoz a segítség ingyenes, akár telefonon, akár a helyszínen is van mód az egyeztetésre!

Ezúton szeretnénk megköszönni minden kedves dabasi polgárnak, aki felhívásunknak megfelelően kiásta az ingatlana előtt az árkot. Akik nem tettek semmit a vízelvezetés megoldása érdekében, kiadós eső idején, az ablakukon kinézve, talán elgondolkodnak majd a feladat fontosságán!

Amennyiben bármilyen kérdésük van, kérem, hívják a Városüzemeltetést a 29/561-251-es számon, vagy keressék fel irodánkat!

             Talapka Gábor
Városüzemeltetési irodavezető

Print Friendly, PDF & Email

Search

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ, hogy a legjobb böngészési élményt biztosíthassuk Önnek honlapunkon. Az oldal további használatával jóváhagyja a sütik használatát.