INFORMÁCIÓK | |
Javaslati adatlap: letöltés |
|
Jegyzőkönyv: letöltés |
|
TÉB határozata: letöltés |
|
Pest Megyei Értéktár Bizottság határozata: | |
Pest Megyei Értéktár nyilvántartása: | |
Javaslattevők: Valentyik Ferenc | |
Felvétel ideje: 2019.03.05. | |
Megyei értéktárba továbbítva: |
|
Kategória: Sport | |
Megyei Értéktár döntése: |
Ernst Günther Burggaller nemzetközi kategória rekordjai a gyóni rekordpályán 1934. október 11.
Ernst Günther Burggaller (1896. március 21. – 1940. február 2.) a két világháború közötti, klasszisokban gazdag német autómotorsport számon tartott versenyzőinek egyike. Az első világháborúban harci repülőgép pilótaként szolgált a hadseregben. Túlélve a világégést, autósiskolát nyitott Berlinben, majd versenyzői karrierjét 1922-ben, motorkerékpáron kezdte. Életrajzírói adatai szerint a legkülönbözőbb márkák (Eichler & Bachmann, AJS, Mabeco, BSA, Standard, Imperia, BMW) nyergében több mint két tucat győzelmet aratott 1928-ig, amikor automobilra, azaz a két kerékről négy kerékre váltott. A Bugatti 37 A típusú, 1496 köbcentis géppel 1929-ben német Nagydíjat nyert, 1930-ban viszont már a 2262 köbcentis 35 B típussal versenyzett. A GP futamokon a Németországban alakult Bugatti csapat tagjaként vett részt. Csendes, magabiztos és megbízható, de gyors versenyzőként jó helyezéseket ért el. Az 1930. évi európai hegyi bajnokságon összességében a második helyen végzett Rudolf Caracciola mögött.
Az új versenyjárművével többek között a nemzetközi hírű Svábhegyi felfutó versenyen is indult 1930. szeptember 21-én, ahol 3.25,18 perces idővel megnyerte kategóriáját. Ez egyúttal a nap harmadik legjobb időeredménye volt, és csak két honfitársa, a jóval erősebb motorral induló Rudolf Caracciola (Mercedes: 3.21,13) és Hans Stuck (Austro-Daimler: 3.23,72) volt képes nagyobb gyorsaságra.
1934-ben az Autó-Union csapata szerződtetni szerette volna, de nem tartotta elég jónak, és ezért nem fogadta el az ajánlatukat. Ezt követően feladta versenyzői pályáját, majd 1938-ban a Luftwaffe, a német légierő kötelékébe lépett. 1940. február 2-án, 43 évesen, tragikus kimenetelű légi balesetben hunyt el. Síremléke a berlini Waldfriedhof Dahlem temetőben található.
1934 őszén, a Magyarországon turnézó német versenyzői gárda tagjaként, ezúttal is megbízhatóan jó eredményeket futva vett részt a Terézvárosi Torna Club versenyein (Gödöllő-hegyiverseny, Budapest Kerepesi út-kilométerverseny, Budapest Hármashatárhegy-felfutóverseny). Ezek közé ékelődve október 11-én a KMAC a még hivatalos átadás előtti gyóni pályán kilométerversenyt szervezett. (Lényeges rögzíteni, hogy a pálya nemzetközi akkreditálása néhány nappal korábban megtörtént, így az eredmények hitelesíthetővé váltak.) A Bugatti mellett egy 750 köbcentis Austinnal is indult, és állóstartos kísérletei kilométeren és mérföldön egyaránt nemzetközi rekordot eredményeztek a versenyautomobilok 500 és 750 köbcenti közötti „H” osztályában:
Austin 750
állóstart
kilométer 118,033 km/h nemzetközi rekord
mérföld 134,174 km/h nemzetközi rekord
repülőstart
kilométer 179,551 km/h magyar rekord
mérföld 178,981 km/h magyar rekord
Bugatti 1500
állóstart
kilométer 122,324 km/h magyar rekord
mérföld 138,536 km/h
repülőstart
kilométer 197,802 km/h magyar rekord
mérföld 197,734 km/h magyar rekord
A nemzetközi rekordokat 1934. november 2-án hitelesítették Párizsban, azonban a korábbi rekorder W. G. Everitt angol versenyző időközben, még október 18-án, a Brookladns pályán MG-Midget gépével a kilométer rekordot 121,355 km/h-ra, míg a mérföldét 137, 747 km/h-ra javította. A kategória angol-német vetélkedője ismét a Gyónon, 1935. május 15-én vált teljessé, ugyanis Robert Kohlrausch, szintén MG-Midget versenyautomobillal, kilométeren és mérföldön egyaránt visszavette Németországnak a rekordot (131,482 és 150,327 km/h).
Ernst Günther Burggaller nemzetközi rekordjait a gyóni pálya első versenynapján, álló starttal, és a mindössze 750 köbcentis géposztályban érte el. Szolgálta ezzel a kategória technikai fejlődését, a hitelesítési dokumentumok pedig jól örökítik, hogy a pálya kiváló adottságainak köszönhetően már az első versenyen jelentős eredmények, rekordok születtek. A két nemzetközi rekord számottevően gyarapítja településünk értéktára sportkategóriáját.
Bibliográfia
Nemzeti Sport: Hat világrekord, két nemzetközi rekord és tizenkilenc magyar rekord az új gyóni „Speedway” megnyitóján. 1934. október 12; p. 6.
Pesti Hírlap: Világ- és magyar rekordok az új gyóni versenypályán. 1934. október 12; p. 8.
Esti Kurír: Hat világrekord az új betonon. 1934. október 13; p. 12.
Magyarország: Hat világrekord az új gyóni motorpályán. 1934. október 13; p. 14.
Sporthírlap: Burggaller gyóni rekordjait túlszárnyalták. 1934. október 20; p. 1.
Autó: Az első gyóni rekordnap hivatalos eredményei. 1934. november 1; p. XX.
ifj. Lindner Ernő: Hármashatárhegyi verseny. Autó 1934. november 1; pp. 9-12.
Autó: A Terézvárosi Torna Club hegyi és kilométerversenye. 1934. november 1; pp. 16-17.
Autó-Traktor: A gyóni rekordnap eredménye. 1934. november 1; p. 8.
Valentyik Ferenc: Dátumok, versenyzők, sebességek. 1934. október 11. „Félhivatalos” megnyitó verseny. In: V. F.: Egekbe törő tempó, istenkísértő gyorsaság. Dabas Város Önkormányzata, Dabas, 2009. pp. 77-78.
Összeállította: Valentyik Ferenc