2020. október 31. szombat
Farkas
Holnap: Marianna napja lesz

Archív híreink 2010

Megkezdődtek az útépítések

Dabas Város Önkormányzata a KMOP-2.1.2-09-2009-0016 számú pályázaton közel 90 millió forint támogatást nyert a Vörösmarty úton létesítendő kétoldali kerékpársáv építésére. A kivitelezés teljes költsége meghaladja a 126 millió forintot, a hiányzó összeget az Önkormányzat biztosítja.

A kétoldali kerékpársáv kiépítésével párhuzamosan a meglévő szilárd burkolatú út megerősítése és a csapadékvíz elvezetése is megtörténik. Az utcában zárt csapadékvíz-elvezető rendszer működik (500-as beton csapadékvíz-elvezető). A csapadékcsatorna aknái, víznyelői a burkolati szint alá kerültek évekkel ezelőtt, ezért fémkeresővel végezték el a feltárásukat.

 

Ennek eredményeként a Vasút út és a Kászonyi Dániel utca között jól működőnek találták a csatornát és a hozzá tartozó tisztító aknákat. A Bartók Béla út és a Kászonyi Dániel utca között nem találták meg a csatornát, ezért kétoldali 300 KG PVC csatorna csövet terveztek, új víznyelő akna kialakításokkal.
A Vörösmarty utca itatott makadám burkolatú eredetileg, de felületi zárásként MultiMac burkolatot kapott évekkel ezelőtt.
Gyalogos járda beton burkolattal rendelkezésre áll a szelvényezés szerinti jobb oldalon, teljes hosszban.
A tervezés során a műszakilag fenntartható, költségkímélő műszaki megoldásra és az akadálymentes kialakításra törekedtek a tervezők. A településen lakók igényeinek felmérése nyomán a legnagyobb hangsúlyt a mozgásukban korlátozott személyek, valamint a babakocsival közlekedő kismamák igényeire fektették.
A Vörösmarty utca átlagosan 6,0 m burkolat szélességgel rendelkezik. A felmért forgalmi adatok és a több helyen szűk keresztmetszeti lehetőségek alapján kétoldali kerékpársáv kialakítása lehetséges. A meglévő burkolat mellett új útalapot kell kialakítani a kerékpársávok részére, mintakeresztszelvény szerinti rétegrenddel. A meglévő út és a tervezett kerékpársávok teherbírását azonosra alakítják ki a vonatkozó útügyi műszaki előírások szerint. A tervezett szélesítés 2 x 1,65 m (1,5 m kerékpársáv + 15 cm felfestés). A kerékpársávok széleinél folyóka került betervezésre (víznyelőkkel), amely megtámasztja az útburkolat szélét is.

Szintén kerékpárút épül a Sári városrészben, a Tabáni úton. Ez a projekt a KMOP-2.1.2-09-2009-0006 számú pályázat alapján valósulhat meg, melynek teljes költsége meghaladja a 65 millió forintot, ebből a pályázaton elnyert összeg 47 millió forint, a különbözetet szintén Dabas Város Önkormányzata biztosítja.

A tervezett útszakasz egy közel 7,5 km-es egyesített gyalogos járda és kerékpárút folytatása 770 méterrel. Célszerű lenne a temetőig elvinni a kerékpárutat, de közben olyan akadályok találhatóak – híd építés, elektromos oszlop áthelyezések, magántulajdonú földterület - , melyek elhárítására jelenleg nincs lehetőség. Ezért csak az Ág utcáig épül meg a járda- és kerékpárút.
A Szent János úti torkolatnál gyalogos átkelőhely készül, amely a kapcsolatot jelenti a tervezett kerékpárút és a már meglévő kerékpárút között.

A Tabáni út átlagosan 6 m burkolat szélességgel rendelkezik. Az országos forgalmi adatok és az előzőekben megépült egyesített gyalog- és kerékpárutak tapasztalatai alapján optikailag elválasztott – színben és textúrában különböző – burkolattípus lett betervezve. A Város kb. 10 km hosszúságú meglévő kerékpárútjából ezt a típust tudja a lakosság legjobban használni, mert egyértelműen elkülönül (optikailag) a gyalogos és a kerékpáros rész.
A nyomvonalon több telefon és elektromos oszlop kiváltása szükséges a 3,6 m szabad szélesség biztosítása érdekében. A Tabáni úthoz csatlakozó utaknál 10, illetve 15 m hosszban és minimum 5 m szélességben ívkorrekciót és burkolat megerősítést terveztek, a közút kezelőjének előírása szerint.

A KMOP-2.1.1/B-09-2009-0010 számú nyertes pályázat teszi lehetővé, hogy Dabason az Ond, a Tas és a Huba utcák szilárd burkolatot kaphassanak. A beruházás teljes költsége meghaladja a 128 millió forintot, az elnyert támogatás összege közel 84,5 millió forint.

A Tas vezér és Huba vezér utcákban 5,0 m míg az Ond utcában 6,0 m szélességet terveztek a helyszínrajzi kialakítások szerint. Kiépítendő utak hossza 1156 méter, az aszfaltréteg vastagsága 8 cm. Az utak kétoldali süllyesztett szegéllyel épülnek, teljes hosszban, minden érintett utcában.
Mindhárom utcában 1 m szélességű nemespadka került betervezésre, valamint 1,5 m szélességben egyoldali gyalogos járda épül a telekhatárok mellé, valamint kétoldali csapadékvíz szikkasztó árok. A tervezett járdák oldalában gyephézagos kővel burkolt árok készül.
A pályázat részét képezi a zöldfelület fejlesztése is, ezáltal mindhárom utcában fasor telepítését, füvesített és cserjével beültetett terület kialakítását tervezzük. Összesen 1734 m2-nyi területen lesz gyepesítés, 64 db lombhullató fa, 350 db díszcserje kerül telepítésre. Ezen kívül 10 db hulladékgyűjtő edény, valamint 10 db köztéri pad is kihelyezésre kerül.  

Az útépítési munkák meglehetősen sok kellemetlenséggel járnak, ezért kérjük a lakosság szíves türelmét és megértését.

Balogh Gyöngyvér

">

 

Print Friendly, PDF & Email

Search

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ, hogy a legjobb böngészési élményt biztosíthassuk Önnek honlapunkon. Az oldal további használatával jóváhagyja a sütik használatát.